Lackrengöring är grunden till perfekt lackskydd

Svaret är att först måste du göra en ordentlig lackrengöring – sedan blir lacken gnistrande blank. Givetvis ska man välja ett bra bilvax, men viktigast för ett snyggt slutresultat är att göra lacken riktigt ren först. Här är guiden du behöver för att jobba både snabbt och effektivt.

 

Vid lackrengöring är det viktigt att göra arbetsmomenten i rätt ordning. Även om det kan vara frestande att hoppa över allt och vaxa direkt så lurar du bara dig själv. Ett väl utfört grundarbete är det viktigaste momentet. Låt det ta tid, för det lönar sig i längden.

Hur lång tid det tar att utföra lackrengöringen beror givetvis på hur smutsig bilen är. En entusiastbil som bara körs på sommaren och står i garage är sannolikt mycket lätt att lackrengöra. I sådana fall är Turtle Wax Speed Cleaner Clean & Polish en perfekt produkt då den är extremt lättjobbad och inte lämnar några rester (klicka på länken för att läsa mer). Efter lackrengöringen lägger man på ett bra vax med långtidsskydd, som exempelvis Turtle Wax Carnauba Car Wax.

Men om vi istället tänker oss en vardagsbil som rullat en hel vinter behövs det fler arbetsmoment innan det är dags att vaxa. Vintertid får man sänka ambitionsnivån lite och helt enkelt acceptera att det är svårt att upprätthålla bästa glans alla dagar. Ett bra tips är att vaxa bilen även vintertid, då blir det mycket enklare att tvätta bilen ren utan att behöva använda avfettningsmedel.

Första steget vid lackrengöring är givetvis en riktigt grundlig tvätt. På en vintersmutsad bil lägger man på ett effektivt avfettningsmedel, som Turtle Wax Extreme Prewash-T. Därefter spolar man med högtryckstvätt och tvättar med bilschampo och svamp för att få bort den sista smutshinnan.

Andra steget är förmodligen ganska nytt för många bilägare, men icke desto mindre mycket viktigt: ta bort smuts med lera. Det kan låta lite underligt att rengöra med lera ("clay bar" på engelska) men det är en enkel metod som man snabbt lär sig.

Smutsen som sitter fast i lacken är lättare att upptäcka på ljusa färgkulörer. På mörka bilar syns inte fläckarna lika lätt, men de finns där, var så säker. Flygrost är en speciellt elak typ av smuts som kommer från bromsarna, dubbdäck eller andra källor. De små metallkornen fastnar i lacken och korroderar, vilket gör att de missfärgar lacken och fastnar ännu hårdare. I värsta fall kan flygrosten gå genom lacken, ända ner till plåten.

Man ska starta lackrengöringen med leran, inte börja med poleringen eftersom den inte tar bort de små smutskornen eller flygrosten. I Turtle Clay Bar Kit ingår en kombinerad rengöringsspray och smörjvätska som man duschar på lacken och leran. Smutsen bäddas in i leran och man kan knåda om ytan och använda leran flera gånger.

Tredje steget är att använda själva lackrengöringen. Det är ett medel som innehåller mekaniskt polermedel och kemisk lackrengöring. Lackrengöringen både löser upp smutsen och gnuggar loss den.

Lackrengöring kan man göra för hand med en mikrofiberduk men det blir ganska svettigt. En polermaskin gör lackrengöringen så mycket fortare och effektivare. Turtle Wax har tagit fram en egen, oscillerande polermaskin – TW 850-OSC som är perfekt för ändamålet.

Med oscillerande menas att polerrondellen snurrar runt men den gör också små, cirkulerande rörelser. En vanlig polermaskin roterar enbart, vilket ger en snabbare polering – vilket kan vara farligt om man inte är rutinerad. I värsta fall polerar man genom klarlacken och får en lackskada. En oscillerande maskin är däremot väldigt säker att använda, det är i princip omöjligt att skada lacken.